czwartek, 29 sierpnia 2013

Smaczliwka czyli awokado

Do Europy awokado przywędrowało na przełomie XV i XVI wieku, przywiezione z Ameryki Środkowej.
Kremowo- jedwabiste, tłuste awokado jest bardzo bogatym źródłem witamin, minerałów, zdrowych tłuszczów i fitosubstancji.
Awokado zawiera :
- beta-sitosterol - związek, który blokuje wchłanianie cholesterolu oraz łagodzi objawy przerostu gruczołu krokowego.
- błonnik - jedno awokado to 34 % dziennego zapotrzebowania. Frakcja rozpuszczalna błonnika usuwa nadmiar cholesterolu z organizmu a frakcja nierozpuszczalna zapobiega zaparciom, utrzymując w dobrej kondycji przewód pokarmowy.
- glutation - związek działający jak przeciwutleniacz neutralizujący wolne rodniki, które uszkadzają komórki
- kwas foliowy- jedno awokado to ok. 28 % dziennego zapotrzebowania. Ta ważna witamina z grupy B zapobiega powstawaniu wad wrodzonych układu nerwowego u płodu, a dorosłych chroni przed nowotworami i chorobami serca
- kwas oleinowy - jest to rodzaj jednonienasyconego kwasu tłuszczowego, który obniża stężenie cholesterolu, jeśli zastąpi się nim kwasy nasycone w diecie. Awokado warto stosować jako zamiennik masła, wystarczy rozetrzeć je na gładką masę.Nienasycone tłuszcze sprawiają też, że jest szczególnie polecane osobom chorym na miażdżycę.
 - magnez - pomaga redukować objawy napięcia przedmiesiączkowego, migren, niepokoju i inne dolegliwości. Niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu.
Zawiera także tak cenne składniki jak białko, karoteny, witaminy B1, B2,oraz C,K,H,PP.
Awokado jest szczególnie cennym owocem dla diabetyków, a to ze względu na to, iż prawie w ogóle nie zawiera cukrów.
Dzięki zawartości witaminy A oraz E awokado jest wspaniałym środkiem dla skóry, zarówno kiedy go jemy na surowo, czy też sporządzamy z niego maseczki na twarz.
Ponieważ tłuszcze zawarte w awokado są łatwo trawione przez nasz organizm, jak też zawiera ono składniki, które posiadają właściwości przeciwgrzybiczne oraz przeciwbakteryjne, puree z awokado jest wspaniałym pokarmem dla ciężko chorych, rekonwalescentów oraz chorych dzieci.
Zawartość kalorii - w zależności od owocu 180-240 kcal na 100 gram owocu.
W sklepach rzadko można dostać już dojrzałe owoce, zwykle trzeba poczekać kilka dni, aby awokado zmiękło. Wystarczy położyć je na parapecie. Unikajmy też przejrzałych owoców z wgnieceniami i ciemnymi plamami. Dojrzałe awokado można przechowywać w lodówce do 7 dni. Zaraz po przekrojeniu miąższ awokado zaczyna ciemnieć. Aby temu zapobiec, najlepiej skropić go sokiem z limonki (jest delikatniejszy w smaku od soku cytrynowego).
Jak jeść awokado?
- można zmiksować awokado z jogurtem, sokiem z limonki lub octem winnym, przyprawić i stosować jako sos do sałatki
- zrobić koktajl z awokado - zmiksować awokado z mlekiem, odrobiną cukru i kilkoma kostkami lodu
- rozgnieść awokado z sokiem z limonki i dodać do kanapki np. z kurczakiem
- podać na deser - pokrojone w kostkę polane miodem i posypane orzechami
- rozgnieść awokado z odrobiną soli, ewentualnie odrobiny musztardy i użyć zamiast majonezu

Sałatka z awokado i pieczonym kurczakiem
składniki :
3/4 kg piersi kurczaka2 awokado4 jajka ugotowane na twardo1 cukrowa cebulamiska liścia sałat różnego rodzaju (lodowa, masłowa, roszponka, rukola )sólświeżo zmielony czarny pieprz1 łyżeczka czerwonej papryki w proszkuszczypta pieprzu cayennecytryna
sos:szklanka naturalnego jogurtu2 czubate łyżki majonezu1/2 łyżeczki cukrusok z połowy cytrynysólświeżo zmielony czarny pieprz2 łyżki drobno posiekanej kolendry (można zastąpić natką pietruszki)
do dekoracji:obrany i pokrojony na drobną kostkę pomidor (z usuniętymi wcześniej nasionkami)

Piersi kurczaka umyj, osusz, posól, posyp pieprzem, papryką i cayenne. Ułóż na kratce i wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 25 minut 
Awokado obierz i pokrój na sporą kostkę. Od razu spryskaj sokiem z cytryny. Jajka pokrój na ćwiartki. Cebulę pokrój na cienki plastry.Sos przygotuj poprzez dokładne wymieszanie wszystkich składników.
Upieczone piersi kurczaka pokrój na ukośne paski.
Na talerzach układaj porcje sałaty, na niej rozłóż jajka, awokado oraz cebulę. 
Całość polej sosem, a na górze ułóż plastry mięsa.
Świetnie smakuje samodzielnie, można także tą sałatę podawać z białym pieczywem lub posypaną grzankami.

Przepis pochodzi ze strony www.mniammniam.com