czwartek, 8 sierpnia 2013

Cukinia zwana również kabaczkiem

Cukinia jest łagodnym w smaku, lekkostrawnym warzywem. Jest ceniona za wysoką wartość dietetyczną. Zawiera potas, żelazo i magnez oraz witaminę A, C, K, PP i B1, beta karoten. Lekka, w dużym procencie złożona z wody, jest idealna dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Cukinia to warzywo o niskiej wartości kalorycznej. 100 gram cukinii dostarcza organizmowi zaledwie 15-16 kcal!
Zaletą cukinii jest to, że nie odkładają się w niej metale ciężkie.
Ponadto warzywo odkwasza organizm i pozytywnie wpływa na proces trawienia,  dlatego polecana jest przy problemach z nadkwaśnością, zgagą.
Warto wiedzieć, że cukinia może być jednym z pierwszych warzyw, jakie podaje się małemu dziecku.
Cukinia to warzywo uniwersalne, które można przyrządzać na wiele sposobów. Nadaje się do smażenia, duszenia, marynowania, pieczenia oraz do jedzenia na surowo. Można przyrządzić z niej zapiekankę, placuszki, danie jednogarnkowe, ratatouille, lub ciasto. 
A najbardziej wybredni smakosze docenią przysmak, jakim są kwiaty cukinii smażone w cieście naleśnikowym.


Briami wg Bajaderki

Pyszna letnia zapiekanka, często podawana w greckich domach
5 średnich cukinii, pokrojonych na 1/2 cm plasterki 4 duże obrane ziemniaki, pokrojone na 1/2 cm plasterki 5 ząbków czosnku (lub więcej) pokrojonych na cieniutkie plasterki 2 średnie pomidory, pokrojone na ćwiartki 15dag parmezanu, pokrojonego w kostkę. Parmezan powinien być pokrojony w kostkę, a nie starty - kostki sera zamienią się w nieregularne, przyrumienione bryłki, natomiast stary ser się tylko roztopi i zmieni całą konsystencję zapiekanki. 
4 łyżki wody

1/3 szklanki oliwy 2 czubate łyżki świeżego oregano, posiekanego
1 1/2 łyżki świeżej, posiekanej mięty
1 łyżka świeżej kolendry lub zielonej pietruszki (posiekanej)
sol i pieprz, do smaku
Rozgrzać piekarnik do 220 st.C. Wszystkie warzywa wsypać do dużego, żaroodpornego płaskiego naczynia. Wlać wodę, oliwę i posypać ziołami i przyprawić solą i pieprzem. Dobrze wszystko razem wymieszać i piec około 1 1/2 do 2 godziny , mieszając od czasu do czasu, aby wszystkie warzywa ładnie się przyrumieniły. Grecy podają tę zapiekankę z plastrem zimnego sera feta i 
chrupiacą bagietką. 

Rozgrzać piekarnik do 220 st.C. Wszystkie warzywa wsypać do dużego, żaroodpornego płaskiego naczynia. Wlać wodę, oliwę i posypać ziołami i przyprawić solą i pieprzem. Dobrze wszystko razem wymieszać i piec około 1 1/2 godziny , mieszając od czasu do czasu, aby wszystkie warzywa ładnie się przyrumieniły. Grecy podają tę zapiekankę z plastrem zimnego sera feta i chrupiacą bagietką. 



Przepis pochodzi z cincin.cc