piątek, 20 września 2013

Złociste kolby kukurydzy

Była podstawowym pożywieniem Inków, Azteków i Majów. Do Europy została przywieziona przez Krzysztofa Kolumba.
Jest doskonałym źródłem złożonych węglowodanów, błonnika i tiaminy. Kukurydza to niskotłuszczowy pokarm, który dostarcza energii oraz pomaga zapobiegać chorobom serca, nowotworom. zwyrodnieniu plamki żółtej oraz otyłości.
Błonnik rozpuszczalny zawarty w kukurydzy może obniżać stężenie cholesterolu, uniemożliwiając wchłonięcie go do organizmu. Osoby, które starają się odchudzić powinny siegnąc po pokarmy bogate w błonnik, ponieważ zwiększają one objętość pokarmu, co powoduje dłuższe uczucie sytości.
Inhibitory proteazy pomagają zwalczać nowotwory, zatrzymując podział białek odpowiedzialnych za niekontrolowany wzrost komórek.
Kukurydza zawiera kwas foliowy, zapobiegajacy wadom układu nerwowego u płodu, a badania potwierdzają, że redukuje również ryzyko wystąpienia choroby serca oraz nowotworu.
Luteina i zeaksantyna występujące w kukurydzy zapobiegają chorobom oczu związanych z wiekiem, takim jak zwyrodnienie plamki żółtej, będącej główna przyczyną niedowidzenia ludzi starszych. Kukurydza zawiera szczególnie duzo luteiny. Luteina nie tylko chroni nasze oczy, ale również przyczynia się do lepszego rozwoju płodu u kobiet w ciąży. Korzystnie wpływa ona również na owulację.
Badacze z Luizjany zauważyli, że w społeczeństwach, w których jada się bardzo dużo kukurydzy, rzadko występuje rak jelita grubego, piersi i prostaty. Uważają, iż jest to zasługą zeaksantyny.
Kukurydza bogata jest również w tiaminę, niezbędną do przetwarzania pokarmu w energię, jej niedobór może powodować zmęczenie. Tiamina jest równiez potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
W składzie kukurydzy znajdziemy również selen, witaminę E, beta-karoten, które chronia przed działaniem wolnych rodników, wpływają na zwiększenie odporności.
Kukurydza ponadto jest źródłem takich minreałów, jak : potas, sód, wapń, magnez, żelazo, miedź, mangan, fosfor, cynk,jod.
Z ziaren kukurydzy tłoczony jest również olej tłusty zawierający 55-65% kwasu linolowego, 12-14% kwasu palmitynowego, 4% kwasu stearynowego, 29% kwasu olejowego oraz dużą ilość witaminy E, mający możliwości obniżenia cholesterolu LDL we krwi.
Z kukurydzy powstaje bezglutenowa mąka kukurydziana, kasza, skrobia, płatki kukurydziane

100 g kukurydzy nieprzetworzonej to około 110 kcal. 
3,7 g białka, 1,5 g tłuszczu, 23,4 g węglowodanów, 3,3 g błonnika
283 mg potasu, 6 mg wapnia, 102 mg fosforu, 37 mg magnezu, 0,8 mg żelaza
9 uq witaminy A, 56 uq beta-karotenu, 052 mg witaminy E
0,143 mg tiaminy, 0,080 mg ryboflawiny, 1,70 mg niacyny
12 mg witaminy C

Kukurydza z puszki zawiera o 2/3 mniej skrobi niż świeża, natomiast posiada 5 razy więcej cukru oraz bardzo dużo soli.
Aby zatrzymać w kukurydzy witaminy rozpuszczalne w wodzie, najlepiej gotować ją na parze. Posypać ziołami, posmarować lekko masłem. Tak przygotowana jest moim subiektywnym zdaniem najpyszniejsza.
Najczęściej jednak kukurydzę gotuje się w wodzie. Nie należy gotować jej wówczas dłużej niż 10 minut, aby zapobiec utracie składników odżywczych.
Mąki kukurydzianej można dodać do ciasta na naleśniki, panierek.
Natomiast z kaszki kukurydzianej warto przygotować polentę i podawać zamiast makaronu, ryżu czy ziemniaków.

Polenta z pestkami słonecznika

kasza kukurydziana drobna 1,5 szkl
pestki słonecznika i dyni mieszane 1/2 szkl natka pietruszki masło sólKaszę ugotować z masłem, dodając tyle wody, aby się rozkleiła, dodać pestki i natkę. Lekko posolić.

Placki tortilla

10 dag mąki kukurydzianej, ½ szklanki wody, 1 łyżeczka soli, 1 łyżeczka oleju z oliwek lub ewentualnie smalcu. 
Mąkę, sól i tłuszcz dokładnie wymieszać, a następnie wyrobić ciasto powoli dolewając wody. Ciasto powinno mieć konsystencję ciasta do makaronu. Następnie formuje się okrągłe placki i piecze na patelni bez tłuszczu do uzyskania lekko brązowej barwy. 
W tortille zawija się farsze warzywne mięsne i podaje z sosami.