piątek, 6 września 2013

Kuszące jabłka



Jabłka są pełne dobroczynnych substancji. Zawierają antocyjany, które działają przeciwnowotworowo. Mogą również obniżać stężenie cholesterolu LDL i zapobiegać tworzeniu zakrzepów krwi.


Glutation w jabłkach działa przeciwnowotworowo oraz zwiększać zdolność składu odpornościowego do zwalczania infekcji. W skórce jabłek znajdują się duże ilości pektyn. Są one rodzajem rozpuszczalnego błonnika, który obniża stężenie cholesterolu LDL uszkadzającego tętnice oraz pomaga opanować biegunkę
( jedno nieobrane jabłko dostarcza około 4 g błonnika, z czego niemal połowa to pektyny chroniące serce).
Pektyny porządkują nasz organizm, oczyszczają z toksyn, regulują perystaltykę jelit i zapobiegają zaparciom.
Jabłka zawierają wiele witamin( A, B1, B2, B3, PP)  jednak najważniejszą jest witamina C, której najwięcej jest pod skórką, dlatego warto zjadać jabłka ze skórką.
W składzie jabłek znajdziemy również cenne flawonoidy : kwercetynę, która redukuje ryzyko rozwoju choroby nowotworowej, może także zapobiegać zaćmie i redukować objawy chorób układu oddechowego oraz rutynę - która razem z witaminą C utrzymuje w zdrowiu naczynia krwionośne.
Związki fenolowe zawarte w jabłkach ( kwas kawowy, chlorogenowy, elaginowy, ferulowy ) działają również przeciwnowotworowo.
Jabłka mają zdolność odkwaszania organizmu, zawierają wiele zasadowych soli mineralnych. Zawierają potas, fosfor, wapń, sód, magnez, krzem oraz żelazo.
Jabłka działają moczopędnie, poprawiają pracę wątroby, wzmacniają mięśnie, serce i układ nerwowy.
Aby zwiększyć podaż witaminy C i glutationu, jabłka należy jeść na surowo, gdyż składniki te rozkładają się w wysokiej temperaturze. Chcąc natomiast w jak największym stopniu wykorzystać pektyny, najlepiej jest jabłka upiec. Pektyny uwalniają się, gdy ścianki komórkowe zmiękną w czasie gotowania.
Nierozpuszczalny błonnik i antocyjany znajdują się w skórce jabłek, więc należy jeść je nieobrane.
Jeśli jemy dużo jabłek, mamy prawdopodobnie zdrowsze płuca. Badania naukowe dowodzą, że jedzenie jabłek zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu płuc. Naukowcy wyodrębnili kwercetynę, silny flawonoid o działaniu przeciwnowotworowym, ale płuca chronią również związki fenolowe oraz witamina C zawarte w jabłkach.
100 g jabłek to ok. 46 kcal
0,4 g białka, 0,4 g tłuszczu, 12,1 g węglowodanów, 2,1 g błonnika
134 mg potasu, 4 mg wapnia, 9 mg fosforu, 3 mg magnezu, 0,3 mg żelaza,
4 uq witaminy A, 24 uq beta-karotenu, 0,49 mg witaminy E, 0,034 mg tiaminy,
0,026 mg ryboflawiny, 0,17 mg niacyny, 9,2 mg witaminy C
Na bazie jabłek wykonywany jest coraz popularniejszy ocet jabłkowy. Jego cechą charakterystyczną jest bursztynowy kolor. Ocet jabłkowy znany jest jako świetny dodatek do potraw, używany w różnych sałatkach czy sosach.  
Ocet jabłkowy bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie, a co ważne wspomaga odchudzanie.
Przeprowadzone w 2009 roku badania wykazały, że spożywanie kwasu octowego, który zawarty jest w occie jabłkowym pobudza geny odpowiedzialne za utlenianie kwasów tłuszczowych w wątrobie, co powoduje zahamowanie nadmiernej akumulacji tkanki tłuszczowej. Inne eksperymenty przeprowadzane przez Japońskich specjalistów potwierdziły, że regularne spożywanie octu jabłkowego znacznie zmniejsza masę ciała.


Suflet z jabłek
4 porcje :
4 średnie jabłka, 2 białka, 1 łyżka cukru, 1 łyżeczka masła, skórka z cytryny
Umyte jabłka upiec lub rozgotować w niewielkiej ilości wody, rozetrzeć, dodać otartą skórkę z dokładnie umytej i wyparzonej cytryny.
Z białek ubić pianę, posłodzić, wymieszać z przecierem jabłkowym.
Włożyć do żaroodpornego naczynia, wysmarowanego masłem, upiec ( ok. 1/2 godz.)
1 porcja zawiera : 85 kcal, 0,2 g białka, 0,7 g tłuszczu, 17,2 g węglowodanów, 1 g błonnika, 5 mg wapnia

Jabłka pieczone z twarogiem
4 porcje :
4 średnie jabłka, 2 łyżki sera twarogowego, 1 łyżka cukru, skórka z cytryny , opcjonalnie cukier waniliowy, cynamon
Rozetrzeć ser, doprawić do smaku cukrem waniliowym, cynamonem i skórką cytrynową.
Z umytych jabłek wydrążyć gniazda nasienne,
Jabłka napełnić przygotowanym serem, upiec w średnio nagrzanym piekarniku.
 1 porcja zawiera : 62 kcal, 2,1 g białka, 0,1 g tłuszczu, 13,2 węglowodanów, 1 g błonnika, 12 mg wapnia.

Jabłka do pieczenia można napełniać również pianą z białek, konfiturą, żurawinami, orzechami z miodem.


Surówka z cykorii, selera i jabłka
4 porcje :
1 średnia cykoria, 1 średni ogórek kiszony, 1/2 małego selera, 1 średnie jabłko , sok z 1/2/ cytryny, 1 łyżka oleju rzepakowego, sól, pieprz.
Opłukaną cykorię pokrajać w paski, ogórek i jabłko zetrzeć na tarce o dużych otworach. Olej połączyć z sokiem cytrynowym i przyprawami, dodać do surówki i wymieszać.
1 porcja zawiera : 64 kcal, 0,4 g białka, 4 g tłuszczu, 6,1 g węglowodanów, 1,1 g błonnika, 24 mg wapnia

a tutaj przepis na pyszną tartę rustykalną z jabłkami i pachnącą cynamonem szarlotkę, która zawsze się udaje.