sobota, 7 września 2013

Ach ten ananas

Ananasy od dawna stosowane jako środek na bóle brzucha i zaparcia zawierają enzymy przeciwzapalne oraz dobroczynne związki, które zwiększają odporność, poprawiają strukturę kości i chronią przed chorobami układu krwionośnego.
Ananasy zawierają dużo pektyn i gum roślinnych, które mają właściwości obniżające cholesterol oraz wpływają na sprawne działanie jelit.
1 szklanka pokrojonego ananasa zawiera 0,2 g rozpuszczalnego błonnika.
Bromelina - enzym przeciwzapalny występujący w dużej ilości w ananasach, dzięki swojemu działaniu przeciwobrzękowemu oraz zmniejszającemu stan zapalny pomaga kontrolować zapalenie oskrzeli, kaszel, zapalenie kości i stawów, reumatoidalne zapalenie stanów, żylaki, skręcenia i zwichnięcia. Bromelina może zmniejszać tworzące się zakrzepy krwi, przez co redukuje ryzyko udaru mózgu i zawału serca.
Badania naukowe wykazują, że bromelina może hamować biegunkę podróżnych poprzez zwalczanie bakterii Escherichia coli, w dużym, stopniu odpowiedzialna za tę chorobę. Naukowcy uważają, że bromelina może usuwać tę bakterię z receptorów znajdujacych się w ściankach jelit.
Bromelina wspomaga procesy trawienne, zmniejszają zgagę i inne zakłócenia ze strony żołądka. Enzym ten jest w stanie rozłożyć tysiąckrotnie więcej protein, niż sam waży, dlatego też jest stosowany w dietach odchudzających.
Ananasy zawierają fitosterole - związki roślinne, mogące obniżać stężenie cholesterolu oraz zmniejszać ryzyko choroby niedokrwiennej serca.
Ananasy są dobrym źródłem kwasu ferulowego - związku, który może zapobiegać tworzeniu substancji rakotwórczych. 
Jedna szklanka pokrojonego ananasa dostarcza 2,6 mg manganu, co stanowi 128 % dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.
Owoce te są również dobrym źródłem witaminy C, która zwiększa odporność i sprzyja szybszemu gojeniu się ran, zapobiega również chorobom serca i oczu.
Aby zachować witaminę C należy jeść ananasa na surowo. Natomiast rozpuszczalny błonnik w ananasach staje się dostępny dopiero po ugotowaniu.
Dodatkowo ananasy spowalniają efekty starzenia organizmu. Korzystnie wpływają na regenerację kolagenu, zmniejszają widoczność przebarwień na skórze oraz likwidują tzw. plamy starcze.
Najzdrowszy jest oczywiście ananas świeży. Ten zapuszkowany traci cenne wartości odżywcze.


Pomysły na ananasa :
  • salsa ananasowa - posiekaj ananasa, paprykę i czerwoną cebulę. Wymieszaj z imbirem, miodem i sokiem z limonki. Podawaj z mięsem, lub rybą.
  • użyj soku z ananasa zamiast octu winnego do sosów i sałatek
  • dodaj cienkie plastry ananasa i musztardę do kanapek z kurczakiem lub indykiem
  • sos barbecue- zastąp połowę sosu pomidorowego posiekanym ananasem z sokiem ananasowym
  • napój ananasowy - zmiksuj ananasa z maślanką lub jogurtem i odrobiną miodu.

A tutaj apetyczne przepisy na dania z ananasem