wtorek, 17 września 2013

Włochate siedlisko witamin - kiwi

Bury, włochaty, niepozorny, jajowaty owoc oprócz imponujących ilości witaminy C zawiera bogactwo fitosubstancji, które pobudzają układ odpornościowy oraz chronią przed chorobami oczu, serca i nowotworami.
Zawarta w kiwi aktynidyna wspomaga trawienie, pobudzając naturalne procesy trawienne.
Pektyny, będące rodzajem rozpuszczalnego błonnika, zapobiegają chorobom serca i cukrzycy, podczas gdy nierozpuszczalny błonnik wpływa na sprawną pracę układu pokarmowego i zapobiega zaparciom.
Jeden owoc kiwi dostarcza ok.2 g błonnika, prawie połowa z tego to błonnik rozpuszczalny.
W składzie kiwi występuje kwas chlorogenowy - związek , który jest przeciwutleniaczem i zapobiega rozwojowi nowotworów.
Istotna jest również obecność luteiny- karotenoidu, redukujacego ryzyko nowotworu jelita grubego, zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.
Kiwi jest znakomitym źródłem potasu, pierwiastka ważnego dla sprawnej pracy serca oraz mającego wpływ na ciśnienie krwi. Odpowiedni poziom potasu jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego. Okresowe niedobory potasu występują często u osób aktywnych. Dlatego osoby trenujące powinny dbać o bogactwo potasu w swojej diecie.
W jednym owocu kiwi zanajdują się 252 mg potasu.
Kiwi zawiera bardzo dużo witaminy C, która działa jak silny przeciwutleniacz. Zapobiega infekcjom górnych dróg oddechowych, chorobom serca, wspomaga układ odpornościowy, a także może strzec przed niektórymi rodzajami nowotworów. Chroni równiez przed zaćmą.
Jeden owoc kwi zawiera około 75 mg witaminy C.
Aby zachować witaminę C zawartą w kiwi, należy jeść surowe owoce.
Warto wspomnież, że organizm ludzki nie magazynuje witaminy C, dlatego należy dostarczać tę cennę witaminę codziennie.Przeciętny człowiek potrzebuje dziennie ok 70 mg tej witaminy, ale w okresie jesienno-zimowym warto zwiększyć codzienną dawkę produktów bogatych w witaminę C, aby wzmocnić układ odpornościowy. O witaminę C w codziennej diecie powinni szczególnie zadbać palacze.
Owoce kiwi zawierają również witaminy A, E, K, żelazo, wapń, cynk, fosfor, miedź, mangan, selen, kwas foliowy.
100 g kiwi zawiera 56 kcal. Średniej wielkości kiwi waży ok. 75 g, czyli ma 42 kcal.
100 g kiwi to :
0,9 g białka, 0,5 g tłuszczu, 13,9g węglowodanów, 2,1 g błonnika
290 mg potasu, 25 mg wapnia, 32 mg fosforu, 15 mg magnezu, 0,4 mg żelaza
7 uq witaminy A, 43 uq beta-karotenu, 0,20 mg witaminy E,
0,020 mg tiaminy, 0,050 mg ryboflawiny, 0,50  mg niacyny, 38 uq folianów
59 mg witaminy C
Jeśli łączymy kiwi z mięsem, drobiem czy rybą np. w sałatkach, dodajemy je tuż przed podaniem, ponieważ enzym aktynidyna powoduje, że białko zwierzęce staje się gąbczaste.
Kiwi doskonale nadaje się do sałatek owocowych w połączeniu z bananem, truskawkami, pomarańczami itd. Takie kolorowe ładnie podane sałatki często są zachęcające dla dzieci. Można w ten sposób "przemycić" cenne owoce do dziecięcego jadłospisu.
Jednakże należy ostrożnie wprowadzac kiwi do diety dziecięcej, ponieważ może ono wywoływać alergie, podobnie zresztą jak inne owoce.
Pomysły na kiwi :
- zmiksuj obrane kiwi z sokiem z limonki, dodaj do gazowanej wody mineralnej z lodem - powstanie orzeźwiający napój
- połącz cząstki kiwi z ogórkiem, czerwoną papryką, polej oliwą z oliwek i podawaj jako dodatek do kurczaka z grilla
- pokrojone w plasterki kiwi wymieszaj z serem feta, pomidorami i rzymską sałatą, polej winegretem
- można je również zmiksować z kefirem truskawkami, kawałkiem banana - powstanie w ten sposób bardzo odżywczy, regeneracyjny koktajl