sobota, 13 lipca 2013

Życie bez witamin jest niemożliwe

Czy pamiętamy Kazimierza Funka i dokonane przez niego odkrycie substancji aminowej niezbędnej do życia, choć w bardzo małej ilości ? Tak właśnie brzmi definicja witamin, podobnych pod względem znaczenia do minerałów i mikroelementów, a różniących się głównie tym, że są związkami organicznymi, wytwarzanymi przez istoty żywe - rośliny i zwięrzęta. Witaminy nie są materiałem budulcowym, nie dostarczają energii a są konieczne dla zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Ogólnie witaminy dzieli sie na :
- rozpuszczalne w tłuszczach : A,D,E,K
- rozpuszczalne w wodzie : C i cała grupa B
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach ulegają kumulacji w naszym organizmie, a tym samym po przekroczeniu pewnej dawki przemieniają się z dobroczynnych w toksyczne.
Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie ulegają kumulacji, ich nadmiar jest po prostu wypłukiwany i wydalany z moczem.

Witamina A - niezbędna dla oczu

Witamina A występuje w naturze w dwóch formach podstawowych :jako retinol pochodzenia zwierzęcego i jako karotenoid (prowitamina) pochodzenia roślinnego. Najczęściej występujacy karotenoid to β-karoten, prowitamina A, która w organizmie zostaje przetworzona w witaminę A.


Zawartość witaminy A(ekwiwalent retinolu) w 100 g produktu jadalnego ( µg/100g ) :



Mleko 3,2 %    36
Mleko 2%    25
Śmietana 18%    150
Ser camembert p.tł.    232    
Ser Rokpol p.tł.    521
Ser twarogowy p.tł.    39
Ser twarogowy chudy    5
Jaja    375 
Żółtko    770
Masło ekstra    814
Morele świeże    254

Wątroba wieprzowa    13000
Wątróbki drobiowe    9304
Tuńczyk w wodzie    370
Makrela    100
Pstrąg strumieniowy    89
Mięso z udźca indyka    40

Marchew    1656
Pietruszka natka    902
Jarmuż    892
Szpinak    707
Boćwina    670
Szczypiorek    567
Dynia    496

Morele świeże    254
Morele suszone    1307
Śliwki z pestką, suszone    154
Melon    183
Wiśnie    40



Wchłanianie w przewodzie pokarmowym zarówno karotenoidów, jak i retinolu zależy od obecności  tłuszczu w pożywieniu. Tłuszcz pobudza wykorzystanie witaminy A.

Witamina A jest odporna na gotowanie. Procesy kulinarne przebiegające w wysokich temperaturach tj. smażenie, pieczenie powodują jej straty o 25 %.

Witamina A jest bardzo wrażliwa na działanie promieni UV.

Witamina A jest silnym przeciwutleniaczem, należy do witamin antyoksydacyjnych, wzmacnia siły obronne organizmu,jest jednym z czynników zapobiegających miażdżycy i powstawaniu nowotworów przyspiesza gojenie się ran, utrzymuje w dobrym stanie skórę i błony śluzowe, reguluje procesy tworzenia nowych komórek, jest zatem niezbędna do wzrostu młodych organizmów oraz ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego widzenia.

CDN.