piątek, 4 października 2013

Wirusy atakują, czyli przeziębienie i grypa w natarciu

Jesienią i zimą jesteśmy narażeni szczególnie na różnego rodzaju infekcje, czemu sprzyjają zmieniające się, nieraz dość gwałtownie warunki pogodowe.
To, co nazywamy przeziębieniem, nie jest groźną infekcją wirusową, ale za to zaraźliwą. Z reguły zaczyna się od podrażnienia gardła i zatkanego nosa, potem dochodzą kolejne objawy ; przekrwione spojówki, łzawiące oczy, kichanie, kaszel. ból gardła, bóle głowy, poczucie zmęczenia i rozbicia. Rzadko przeziębienie prowadzi do poważniejszych chorób czy komplikacji- wyjątkiem bywają infekcje uszu u dzieci. Jednak przeziębienie może zaostrzać przebieg innych chorób, np. astmy.
Może także rozszerzyć się na dolne drogi oddechowe, prowadząc do zapalenia oskrzeli czy płuc.Przeziębienie trwa zwykle od 5-10 dni.
Grypa to już poważniejsza sprawa. Jej objawy to m.in. bóle mięsni, stawów, wysoka gorączka, zmęczenie, bóle głowy, gardła, czasem suchy,ęczący kaszel. Nieleczona grypa może powodować powikłania. Powikłania pogrypowe obejmują zapalenie płuc, inne infekcje dróg oddechowych oraz choroby serca.
Przeziębienie i grypa wywoływane przez wirusy są bardzo zaraźliwe. Wirusy przenoszą się drogą kropelkową z wydychanym powietrzem bądź przez kontakt : klamka, słuchawka telefoniczna, klawiatura, wspólny ręcznik itp. Niektóre czynniki zwiększają ryzyko wystąpienia przeziębienia czy grypy, np. wyczerpanie, zmęczenie, kiedy nasz układ odpornościowy nie działa poprawnie, inne choroby, długotrwały stres, wdychanie dymu tytoniowego, zanieczyszczenia środowiska, które uszkadzają rzęski w drogach oddechowych. Także zbyt rzadkie mycie rąk zwiększa ryzyko zapadnięcia na grypę.
Zarówno podczas przeziębienia, jak i grypy należy wypijać dużą ilość płynów, sporo odpoczywać i dbać o spożywanie odżywczych posiłków. Skuteczną linią obrony jest gromadzenie w organizmie zapasów uodparniających.
Luteolina jest flawonoidem wchodzącym w skład rozmarynu, szałwii, tymianku, karczochów, działającym jak naturalna substancja antyhistaminowa, czyli blokujaca wydzielanie histaminy odpowiedzialnej za przekrwienie, kichanie, łzawienie a także swędzenie dróg oddechowych. Podobne działanie ma kwercetyna ( czerwona cebula, jabłka, owoce leśne, śliwki). Wyniki badań sugerują, że ten flawonoid pomaga odblokować zatkane infekcją drogi oddechowe przez zmniejszenie wydzielania histaminy.
Aby organizm mógł sprawnie zwalczać wirusy wywołujące przeziębienie i grypę, musi dysponować silnym i sprawnym układem odpornościowym. Zwolennicy naturalnych metod leczenia polecają jedzenie czosnku, który pomaga w profilaktyce infekcji dróg oddechowych.
Na pewno działanie układu odpornościowego wspomagają w walce z wirusami witamina C ( kiwi, owoce cytrusowe, truskawki, papryka) oraz cynk ( kurczak, wołowina, orzechy). Witamina C nie jest lekarstwem na przeziębienie czy grypę, ale wzmacnia układ odpornościowy, może więc zapobiec rozwinięciu się choroby a także złagodzić objawy i skrócić czas ich trwania.
Należy także jeść pokarmy bogate w selen - silny przeciwutleniacz. Wyniki badań naukowych sugerują, że niedobory selenu wydłużają czas trwania objawów grypy, a także stanów zapalnych w płucach.
Jeśli nie uda się zapobiec przeziębieniu czy grypie, można złagodzić męczące objawy choroby  jedząc gorący rosół z kury. Badania dowodzą, że ten stary jak świat domowy lek na grypę naprawdę ma właściwości, które pomagają organizmowi radzić sobie z chorobą. Choć na razie nie wiadomo, jaki jest mechanizm działania i jakie substancje odgrywają tu główną rolę, przypuszcza się, że niektóre substancje wchodzące w skład rosołu osłabiają neutrofile- białe krwinki odpowiedzialne za gromadzenie się śluzu w płucach, a więc także za stan zapalny. Warto również siegnąć po potrawy pikantne - ostra papryka, imbir, chrzan czy musztarda pomagają zlikwidować lub zmniejszyć przekrwienie i odetkać zatkany nos.
Aby obniżyć zbyt wysoką temeperaturę powyżej 39 ͦC można stosować napary z roślin o działaniu napotnym : bez czarny, lipa, malina. Przy przeziębieniu zaleca się także rośliny o działaniu przeciwbakteryjnym oraz podnoszące odporność, m.in. czosnek, cebula, dzika róża, mniszek pospolity.
Pamiętajmy też, że wyspany organizm ma więcej siły aby przeciwstawić się wirusom oraz ewentualnym niechcianym bakteriom. Dlatego - zwolnijmy ;-)