wtorek, 29 października 2013

Kasza gryczana, amarantus, kwinoa, czyli superziarna w akcji

Zawierają one fitosterole, które pomagają w znacznym stopniu obniżyć poziom cholesterolu.
Inhibitory proteazy - związki o działaniu przeciwnowotworowym zapobiegają tworzeniu się komórek rakowych. Zaś kwas fitynowy może chronić komórki jelita przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki.
Zawarte w superziarnach lignany pomagają kontrolować cholesterol LDL oraz zmniejszać ryzyko nowotworu piersi, jelita grubego, jajników i gruczołu krokowego.
Amarantus (szarłat) bardzo wzmacnia płuca. Ponadto zawiera więcej wapnia i magnezu niż krowie mleko.
W Nepalu amarantus jest jedzony w formie kleiku zwanego "sattoo". Amarantus może być gotowany jak płatki zbożowe, mielony na mąkę, prażony jak kukurydza, kiełkowany, opiekany. Nasiona te można przyrządzać z innymi pełnymi ziarnami, dodawać do potraw smażonych na sposób chiński oraz do zup, mięs duszonych jako zagęstnik bogaty w składniki odżywcze.
Saponiny, których znakomitym źródłem jest kwinoa mogą ograniczać ryzyko wystąpienia nowotworu i chorób serca.
Kwinoa - Quinoa jest dobrym źródłem lizyny - aminokwasu, który może hamować rozwój opryszczki.
Kwinoa (komosa ryżowa) jest zbożem pochodzącym z  Ameryki Południowej, stanowi źródło kompletnego białka, znacznie łatwiejszego do strawienia niż białko zawarte w mięsie. Ziarno komosy zawiera też bez porównania mniej tłuszczu niż większość rodzajów mięsa.
Ziarna amarantusa i kwinoi są dobrymi źródłami magnezu, który działa dobroczynnie na nasze serce, zapobiega alergiom, astmie, kamieniom nerkowym i zespołowi napięcia przedmiesiączkowego.





Teff (trawa abisyńska ) ma drobne nasiona o bardzo bogatym smaku. Zawiera dużo białka oraz sporo wapnia, magnezu i żelaza, potasu.
Amylopektyna i amyloza, węglowodany w kaszy gryczanej pomagają kontrolować poziom cukru. Badania naukowe sugerują, że białko kaszy gryczanej ma właściwości obniżające stężenie cholesterolu - porównywalne, a może nawet bardziej efektywne niż białko sojowe.
Rutyna obecna w kaszy gryczanej redukuje ryzyko wystąpienia nowotworu, ponieważ unieszkodliwia czynniki rakotwórcze, obniża ciśnienie krwi, wzmacnia naczynia krwionośne i zmniejsza stężenie cholesterolu LDL.
Kasza gryczana nie zawiera glutenu, jest dobrym źródłem zdrowych minerałów i nie powoduje uczuleń ( w przeciwieństwie do pszenicy).
Orkisz podobnie jak kasza gryczana jest bogatym źródłem minerałów i białek, ma właściwości wzmacniające organy wewnętrzne. Jest alternatywą dla osób uczulonych na pszenicę. Orkisz pomaga w zaparciach, zapaleniu okrężnicy i problemach z trawieniem. Jest jedynym ziarnem zawierającym mukopolisacharydy, związki pobudzające układ odpornościowy. Orkisz to doskonałe źródlo energii.
Witamina E wraz z innymi przeciwutleniaczami występującymi w sperziarnach zapobiega chorobie nowotworowej, zaćmie, chorobom serca i zwyrodnieniu plamki żółtej.
Brązowy ryż bardzo korzystnie oddziałuje na układ nerwowy i trawienny. Ma też najmniej alergenne właściwości ze wszystkich zbóż.
Jęczmień ma słodkawy smak i korzystnie działa na żołądek i trawienie. Zawiera gluten, ale jego zawartość jest niska.
Kamut jest spokrewniony z pszenicą, ale nie wywołuje reakcji alergicznych u wielu osób uczulonych na pszenicę. Zawiera dwa razy więcej białka niż pszenica oraz więcej minerałów, szczególnie magnezu i cynku.
Owies zawiera więcej dobrych tłuszczów niż inne zboża, które pomagają w utrzymaniu prawidłowej wagi. Jest również bogatym źródłem witaminy B, korzystnie działającej na układ nerwowy i wzmacniającej kości.
Proso ma doskonałe własności odżywcze. Zawiera duże ilości żelaza, magnezu, potasu, witamin B i witaminy E. Korzystnie działa na układ trawienny, poprawia wchłanianie składników pokarmowych i dodaje energii, odżywiając naszą śledzionę.
Żyto jest doskonałe do pieczenia na zakwasie. Doskonale działa na wątrobę.
Aby zachować jak najwięcej substancji odżywczych należy gotować superziarna w niewielkiej ilości wody do miękkości. Dokładne gryzienie pomaga w trawieniu.

Gotowanie kasz :

kasza                           ilość                   ilość wody            czas gotowania 
                                   w szklankach     w szklankach          w minutach

amarantus                           1                              2 i 1/2             35
kasza gryczana prażona       1                              2                   20-35
komosa ryżowa                   1                              2                   30-45
brązowy ryż                         1                              2                   20-35
pęczak jęczmienny               1                               3                  45-60
owies -ziarna                       1                               3                   45-60
proso                                  1                               3                    30-45

Produkty z wysoko oczyszczonego ziarna, takie jak biały ryż, biały chleb, jasny makaron są pozbawiane w procesie produkcji niemal wszystkich składników odżywczych i błonnika. Kiedy zjadamy taką żywność, zostaje ona szybko przetworzona na glukozę, która zaczyna krążyć w naszym krwioobiegu. Rezultatem są gwałtowne zmiany poziomu cukru we krwi, napady apetytu na produkty zawierające cukier, zmiany nastrojów i przyrost masy ciała. Zdrowa dieta powinna zawierać nie oczyszczane ziarno, takie jak brązowy ryż, pęczak jęczmienny, kaszę gryczaną itd.
Im ciemniejszy kolor, tym mniej przetworzone ziarno, a tym samym zdrowsze.