wtorek, 27 maja 2014

Truskawki - witaminowe pyszności

Truskawki to przede wszystkim obfite źródło witaminy C, która działa między innymi jako przeciwutleniacz, chroniąc organizm przed niszczycielskimi skutkami wolnych rodników oraz korzystnie wpływa na naczynia krwionośne.

100 g truskawek, czyli garść owoców zawiera :
tylko !!! 28 kcal
0,7 g białka 0,4 g tłuszczu, 7,2 g węglowodanów, 1,8 g błonnika
133 mg potasu, 26 mg wapnia, 25 mg fosforu, 10 mg magnezu, 0,7 mg żelaza
2 uq witaminy A, 14 uq betakarotenu, 0,12 mg witaminy E, 0,028 mg tiaminy, 0,065 mg ryboflawiny, 0,28 mg niacyny, 66 mg witaminy C - co pokrywa dobowe zapotrzebowanie na tę witaminę.
Składniki mineralne zawarte w truskawkach wpływają na skórę, włosy i paznokcie. Zawartość witamin z grupy B oraz magnezu sprawia, że owoce te działają antydepresyjnie.
Zawarte w truskawkach pektyny pobudzają pracę jelit, kwasy organiczne regulują trawienie i korzystnie wpływają na przemianę materii. Jeżeli nie będziemy dosypywać do nich cukru i polewać śmietaną, możemy je jadać do woli. Cukier w truskawkach to mająca niski indeks glikemiczny i metabolizowana bez udziału insuliny fruktoza, dlatego w umiarkowanych ilościach mogą się nimi delektować także cukrzycy (indeks glikemiczny truskawek wynosi 40). Naukowcy wykazali też, że truskawki pobudzają białka chroniące przed cukrzycą i chorobami serca
Jedzenie truskawek wpływa na obniżenie "złego" cholesterolu oraz utrudnia wchłanianie tłuszczu. Owoce te zawierają bromelinę - enzym ułatwiający spalanie tłuszczu i trawienie białek.Truskawki są żółciopędne, stymulują pracę watroby oraz woreczka żółciowego. Poza tym są moczopędne, wspomagają pracę nerek.
Uwaga : truskawki mogą wywoływać reakcje alergiczne.
Truskawki należy myć pod bieżącą wodą, nie moczyć a szypułki odrywać przed jedzeniem.