wtorek, 6 maja 2014

Jemy szparagi

Szparagi to znakomite warzywa o niskiej zawartości tłuszczu i sodu, są doskonałą potrawą dla osób dbających o linię. W ich składzie znajduje się sporo składników odżywczych, które mogą zapobiegać chorobom serca i nowotworom.
Szparagi zawierają :
- błonnik - jest istotny dla prawidłowego trawienia oraz obniżenia stężenia cholesterolu.  
- glutation - przeciwutleniacz zwalczający czynniki rakotwórcze, chroniacy komórki przed wolnymi rodnikami
- kwas foliowy - szczególnie ważny dla kobiet w ciąży, gdyż zapobiega on niektórym wadom układu nerwowego u płodu. Kwas foliowy chroni także serce, obniża poziom homocysteiny, związanej ze zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca. Kwas foliowy może również zapobiegać chorobie nowotworowej. Niedobory tej witaminy mogą uszkadzać DNA i prowadzić do zmian nowotworowych w komórkach
- rutyna - współdziała z witaminą C, utrzymując we właściwej kondycji naczynia krwionośne
- saponiny - mogą zapobiegać chorobom serca, wpływając na zmniejszanie wchłaniania cholesterolu z przewodu pokarmowego
- witamina B6 - stymuluje układ odpornościowy, niezbędna do produkcji przeciwciał. 
Badania naukowe sugerują, że witamina B6 może wpływać na obniżenie objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz nudności we wczesnych miesiącach ciąży.

Aby wykorzystać w pełni składniki odżywcze zawarte w szparagach warto gotować je na parze.
Do gotowania w wodzie trzeba użyć wysokiego garnka, tak aby czubki szparagów nie były zanurzone w wodzie. Jest to szczególnie ważne, ponieważ najwięcej cennych składników znajduje się właśnie w czubkach szparagów. 
Białe szparagi ze względu na lekkie zdrewnienie skórki obieramy obieraczką do warzyw. Robimy to jak najcieniej, pomijając główki. Zielone szparagi nie wymagają obierania. Odcinamy jedynie nożem łuski na łodygach. Fioletowych również nie obieramy. Jednak w każdym przypadku musimy odciąć zdrewniałe końcówki. W przypadku zielonych szparagów wystarczy lekko odgiąć końcówki a szparagi same złamią się we właściwym miejscu, gdzie kończy się zdrewniała część. Należy też pamiętać, że szparag mięknie od głowy, dlatego do gotowania w wodzie przyda się wysoki garnek. Wstawiamy do niego luźno związane szparagi. Ich główki powinny wystawać ponad poziom wody, by miękły gotując się na parze. Zielone szparagi gotujemy krótko 2–3 minuty. Białe i fioletowe należy gotować nieco dłużej, ok. 10–15 minut do momentu, aż widelec będzie łatwo się w nie wbijał.
Doskonałym sposobem przygotowania szparagów i zachowania witaminy B jest pieczenie.
Odcięte końcówki można wykorzystać do gotowania wywaru na zupę lub sos.
Subiektywnie wybrane miejsca z przepisami na smakowite szparagi :
pieczone szparagi
zupa krem ze szparagów
risotto ze szparagami
szparagi w Jadłonomii