czwartek, 13 sierpnia 2015

Kalafior na zdrowie i na zdrowe odchudzanie

Kalafior należy do rodziny kapustnych. Pochodzi z Cypru i bywał nazywany kapustą cypryjską. W krajach śródziemnomorskich uprawiane są jego odmiany zielone i fioletowe oraz pomarańczowe. Ceniony jest nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również dietetyczne. Podobnie jak brokuły, kapusta i jarmuż ma on duże znaczenie dla naszego zdrowia.
Ze względu na niską zawartość kalorii ( 100 g gotowanego kalafioru to ok. 21 kcal) doskonale sprawdza się w diecie odchudzającej.
Zawiera sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminy z grupy B, K oraz witaminę C, której posiada dwukrotnie więcej niż biała kapusta.
Przewyższa również inne warzywa kapustne pod względem zawartości białek i wapnia.
Znajdujące się w kalafiorze związki zwiększają zdolności wątroby do neutralizowania toksycznych substancji oraz wspomagają układ immunologiczny, chronią przed reumatyzmem.
W kalafiorze występuje sulforafan który pobudza enzymy zwalczające raka. Spożywanie warzyw bogatych w sulforafan chroni przed nowotworami, chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy.
Posiada również działanie moczopędne.
Kalafior ze względu na swoje właściwości jest polecany jako składnik zbilansowanej i zdrowej diety. Należy jednak pamiętać, że kalafior posiada również właściwości wzdymające i spożywany w nadmiarze może powodować dyskomfort trawienny.Złagodzimy działanie gazotwórcze podając kalafior z dodatkiem czosnku, imbiru, kopru lub kminku.

Najlepsze kalafiory to te jędrne, białe. Nie kupujmy szarych, miękkich w dotyku, ponieważ prawdopodobnie leżały zbyt długo na sklepowej półce i są nieświeże.

Zazwyczaj podaje się go w postaci gotowanej w lekko osolonej wodzie ze szczyptą cukru.
Jak wszystkie warzywa kapustne - ze względu na zawartość związków siarki- kalafior przy gotowaniu wydziela specyficzny zapach.Sprawdzonym sposobem na pozbycie się nieprzyjemnej woni podczas gotowania jest dodanie do wody, w której gotujemy kalafior paru łyżek mleka lub odrobinę soku z cytryny. Można też dodać szczyptę gałki muszkatołowej, która nada przyjemnego aromatu. Zaleca się , aby początkowo gotować kalafior bez przykrycia. Nie należy też gotować zbyt długo, gdyż tracimy w ten sposób dużą część składników odżywczych.
Najwięcej prozdrowotnych wartości zachowuje w stanie surowym, przy czym należy pamiętać, że najwięcej witamin znajduję się w głąbie, mniej w kwiecie.
Starty na tarce kalafior może być podstawowym składnikiem surówek.

Jeżeli zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów pamiętajmy, że dodając do kalafiora zrumienioną tartą bułką dodajemy ok 130 kcal