środa, 19 sierpnia 2015

Komosa ryżowa - peruwiańska kasza dla każdego

Quinoa - komosa ryżowa przez Inków była nazywana matką zbóż, obecnie uważana za pożywienie doskonałe.
Dostarcza bowiem pełnowartościowego białka. Jest źródłem aż 8 aminokwasów, co nie jest typowe dla roślin. Ich występowanie w komosie sprawia, że może ona zastąpić mięso. Jest bogatym źródłem witaminy E. Zawiera witaminy D, C, B oraz żelazo, miedź , potas, cynk, magnez, fosfor, mangan oraz regulujący pracę przewodu pokarmowego błonnik.
Komosa to również żródło silnych przeciwutleniaczy chroniących przed zbyt szybkim starzeniem sie organizmu oraz przed rozwojem chorób nowotworowych.
Zawiera ponad 2 razy więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż pszenica. Spożywanie kwasów omega-3 oraz kwasu alfalinolenowego, obecnych w ziarnach quinoa wpływa korzystnie na układ krążenia oraz zapobiega miażdżycy.
Komosa dostarcza sporo energii, gdyż ziarna składają się głównie z węglowodanów. Przy czym zboże to posiada niskie IG =35, co oznacza, że energia uwalnia się powoli. W jej skład wchodzą głównie węglowodany złożone, ponadto będąc źródłem błonnika obniża poziom glukozy we krwi. W związku z tym może być spożywana przez chorych na cukrzycę. Doskonale sprawdzi się również w jadłospisie osób odchudzających się.
Nie zawiera glutenu, zatem mogą ją spożywać również osoby chore na celiakię.
Komosa ryżowa posiada właściwości wzmacniające cały organizm a w szczególności nerki. Polecana jest również na bóle migrenowe. Polecana jest matkom karmiącym, ze względu na właściwości wspomagające wytwarzanie pokarmu oraz dzieciom ze względu na lekkostrawność oraz właściwości stymulujące hormon wzrostu.
Ziarna komosy zawierają saponiny, dzięki którym komosa wykazuje właściwości przeciwalergiczne, przeciwzapalne i immunostymulujące.
Komosa ma lekko słodkawy smak, nadaje się do przyrządzania dań głównych oraz deserów. Może zastąpić ryż, kasze, makarony, ziemniaki. Można dodawać ją do zup, sałatek, stosować do wypieków. Prażone ziarna są doskonałym dodatkiem do jogurtu.
Ziarna komosy należy przed spożyciem wypłukać, gotować w proporcji 1: 2 ( szklanka komosy na 2 szklanki wody) ok. 10-15 minut. Ugotowaną można przechowac w lodówce, w szczelnym pojemniku do 3 dni.

Komosę można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, ale ostatnimi czasy jest również dostępna w supermarketach.

Różne wariacje z quinoa w roli głównej 
W sałatce z kalafiorem
W kotletach kalafiorowo-brokułowych
W papryce faszerowanej