sobota, 7 lutego 2015

Jak to jest z tym odchudzaniem ? :-)

Wymyślono już kilkadziesiąt tysięcy diet, setki przeróżnych teorii , mnóstwo preparatów, tabletek odchudzających ...i...nic.
Niestety wszystkie "cudowne metody odchudzania" nie mają wpływu na przyjmowanie ani wydatkowanie energii. To też schudnąć się po prostu nie da.
Często osoby odchudzające się praktykują diety radykalne, niestety niezrównoważone, pozbawione podstawowych wartości odżywczych. Takie diety doprowadzają do ubytku masy ciała, który przeważnie jest jedynie chwilowy. Jeżeli nadmiernie ograniczymy przyjmowanie pokarmów, następuje obniżenie metabolizmu. Po zakończeniu diety ciało magazynuje zwiększony zapas tłuszczu na wypadek kolejnej głodówki. Podczas szybkiej utraty masy ciała, nasze ciało pozbywa się nie tylko tłuszczu, ale również masy mięśniowej. Natomiast podczas zmian związanych z efektem jo-jo, nawet przy tej samej masie ciała, wzrasta procent tłuszczu. Im więcej tłuszczu tym niższy metabolizm bazowy organizmu. Przez dłuższy czas wydatkujemy wówczas mniej energii, a odchudzanie jest coraz trudniejsze.

Najczęściej występujące złe nawyki żywieniowe :

  • nadmierna ilość spożywanych pokarmów w ciągu dnia
  • niewłaściwie skomponowana dieta ( nadmiar słodyczy, tłustych produktów mięsnych, mlecznych, dużo białego pieczywa, zbyt mała ilość warzyw .itp)
  • niewłaściwy skład posiłków ( np. nadmiar tłuszczów zwierzęcych i cukrów)
  • nieodpowiednie rozłożenie posiłków ( 1- 2 w ciągu dnia, spożywanych głównie w drugiej połowie dnia )
  • stosowanie diet, w szczególności monotematycznych 
  • zbyt mała ilość płynów, przewaga napojów z kofeiną
Jadłospis powinien być taki by :
  • zawierał potrawy, smaki, które lubimy
  • uwzględniał nasz rozkład dnia
  • był łatwy do skorygowania, dostosowania do zmiany planów w ciągu dnia
  • wspomagał osiągnięcie optymalnej masy ciała i jej utrzymanie
  • minimalizował ryzyko zachorowań i dolegliwości, na które odzywanie ma istotny wpływ
Aby dobrze wyglądać i mieć dobre samopoczucie nie wystarczy schudnąć do idealnej masy ciała. Odchudzanie jest procesem długotrwałym, a jeżeli nie będziemy się przy nim ruszać, będzie trwać dłużej. Ruch to życie !
Wybór aktywności fizycznej zależy od nas samych. Minimum spontanicznego ruchu powinny stanowić co najmniej regularne spacery na świeżym powietrzu.
Konsekwencje braku ruchu są o wiele poważniejsze niż tylko nadwaga. Przy biernym sposobie życia masa mięśniowa zmniejsza swoją objętość i stopniowo przekształca się w masę bierną z przewagą tłuszczu, która nie zużywa energii a dla organizmu stanowi niebezpieczne obciążenie. Co mniej więcej 10 lat 5 kg masy mięśniowej przekształca się w ten sposób w tkankę tłuszczową, co wiąże się nie tylko z problemem estetycznym, ma wpływ na nasze zdrowie.

Systematyczna i odpowiednio intensywna aktywność ruchowa powinny stać się elementem naszej codziennej higieny.
Zmiana nawyków, zarówno żywieniowych jak i dotyczących aktywności ruchowej wymaga czasu. Lepiej wprowadzać je stopniowo i na stałe, aniżeli raptownie - narażając się na szybkie zniechęcenie.
Na początek załóż dziennik i zacznij od zapisywania tego, co jesz w ciągu dnia. Zapisujemy wszystko, każdy kawałek ciasta, pół szklanki coca-coli, cukierek...wszystko. Najlepiej zapisujmy od razu po zjedzeniu, bo pamięć bywa ulotna. Zapisujmy precyzyjnie : informacje o produkcie, które przeczytamy na etykiecie produktu np. skład jogurtu, nazwę wędliny, rodzaj mięsa, owoców, sposób zagęszczenia zupy, sosu - ile maki, ile tłuszczu, zapisujmy ilość zjadanego pieczywa, ilość wypijanych płynów, ilość łyżeczek cukru. itd Im precyzyjniej tym lepiej. Ważne ! : piszmy prawdę, nie zmieniajmy listy po to, by "wypaść lepiej":-) , bo nie pomożemy w ten sposób swojemu zdrowiu.
Takie skrupulatne zapiski pomogą w prawidłowym skomponowaniu jadłospisu, bez względu na to czy będziesz to robić samodzielnie czy też powierzysz napisanie jadłospisu  dietetykowi, który oprócz Twoich zapisków poprosi Cię o wykonanie podstawowych badań (krew, cukier, cholesterol).
Co do dziedziny aktywności ruchowej, jeżeli do tej pory spędzałeś czas wolny na kanapie to na początek wyjdź na spacer, postaw samochód nieco dalej od pracy, rozejrzyj się - może po drodze zauważysz jakiś interesujący fitness klub lub spotkasz znajomych, którzy biegają, chodzą z kijkami, jeżdżą na rowerze. Dobrze jest otaczać się ludźmi, którzy żyją aktywnie. Nie mam tu wcale na myśli sportów ekstremalnych ;-)
Decydując się na zmiany w Twoim stylu życia dokonujesz dokonać zmian w swojej głowie, w sposobie patrzenia na sposób odżywiania, sposób spędzania czasu. Prawdziwie zdrowa "dieta" do nie przejściowy sposób na dokonanie zmian, ale nowy styl życia wprowadzony na zawsze.
A co dostaniemy za rezygnację z dawnego sposobu życia ? Otóż nie tylko ładniejszą sylwetkę, ale zmieni się JAKOŚĆ ŻYCIA.
Nie sposób jest opisać sposobu na wprowadzenie zdrowego stylu życia w jednym poście na blogu, dlatego będę to czynić stopniowo. Zapraszam serdecznie :-)